Luotu 7.10.2025
1. Rekisterin pitäjä
Kajaanin kaupunginhallitus
2. Rekisterin vastuuhenkilö
Kajaanin kaupungin hallintojohtaja
3. Rekisterin yhteyshenkilö
Kajaani Info
Pohjolankatu 13
p. 08 61552555
kajaani.info@kajaani.fi
4. Tietosuojavastaava
Kajaanin kaupungin tietosuojavastaava
Osoite: Pohjolankatu 13, 87100 Kajaani
Puh: 08 615 51 (vaihde)
Sähköpostiosoite: tietosuoja@kajaani.fi
5. Mihin tarkoitukseen henkilötietoja käsitellään?
Henkilötietoja käsitellään Kajaanin kaupungin verkkokauppapalvelun järjestämiseksi. Henkilötietoja käsitellään asiakkaan ja/tai asiakkaan ilmoittaman henkilön tunnistamiseksi, asiointioikeuksien ja -valvonnan sekä tilauksien toimittamisen, tilaushistorian ja maksujen oikean kohdistamisen vuoksi. Henkilöasioinnin lokitietoja käsitellään teknisten ongelmatilanteiden selvittämistä varten.
6. Mikä on henkilötietojen käsittelyperuste?
EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen artikla 6 kohta b) (sopimus):
Henkilötietoja käsitellään Kajaanin kaupungin verkkokaupan ja rekisteröidyn välisen sopimussuhteen täytäntöön panemiseksi.
Lisätietoa: https://tietosuoja.fi/kasittelyperusteet
7. Mitä tietoja käsitellään?
Verkkokaupan asiakasrekisterissä käsitellään:
– Maksullisten tuotteiden oston yhteydessä asiakasnumero, etunimi, sukunimi, lähiosoite, postitoimipaikka, puhelinnumero, sähköpostiosoite, tilaushistoria, käyttäjätunnus, suoramarkkinointilupa, metsästyskortin numero (metsästyslupa)
– Kajaanin kaupungin maksuttomat tapahtumiin ilmoittautumiset ja maksuton välinevuokraus: osallistujan etu- ja sukunimi, puhelinnumero, osoite, syntymäaika, sähköposti. Alaikäisen osallistujan tai välinevuokraajan huoltajan etu- ja sukunimi, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Tietojen julkisuus ja salassapito: Kaikki henkilötiedot asiakasrekisterissä ovat salassa pidettäviä tietoja.
8. Mistä tiedot saadaan?
Henkilötiedot saadaan rekisteröidyltä itseltään.
9. Luovutetaanko tai siirretäänkö tietoja Kajaanin kaupungin organisaation ulkopuolelle?
Tietoja ei luovuteta Kajaanin kaupungin verkkokauppajärjestelmän ulkopuolelle. Henkilötietoja käsitellään verkkokauppaostoon liittyen rekisterinpitäjän muissa järjestelmissä, kuten kassajärjestelmä, kirjanpito ja laskutus. Tilauksen maksamisen yhteydessä maksujärjestelmään välittyy asiakkaan yhteys- ja maksutiedot.
10. Siirretäänkö tietoja EU/ETA-alueen ulkopuolelle?
Henkilötietoja ei siirretä EU/ETA-alueen ulkopuolelle.
11. Kuinka kauan tietoja säilytetään?
Henkilötietoja säilytetään rekistereissä kunnallisten asiakirjojen säilytysaikojen perusteella.
Sähköiset kuittihistoriat säilytetään vähintään kuusi vuotta.
12. Miten tietoja suojataan?
Henkilötietoja käsitellään noudattaen EU:n tietosuoja-asetusta sekä kansallista tietosuojalainsäädäntöä. Verkkokaupan henkilötietoja pääsevät käsittelemään vain ne, joilla on järjestelmän henkilökohtaiset käyttöoikeudet. Tietoverkko ja palvelimet, joilla rekisteri sijaitsevat, on suojattu palomuurilla.
Verkkokauppa- ja maksujärjestelmän toimittaja käsittelee henkilötietoja lainsäädännön mukaisesti, ja vain verkkokauppatoimintojen ja -palvelimen toimintojen ylläpidon, ongelmatilanteiden selvittämisen sekä tietoturvan ja em. toimintojen kehittämisen perusteella.
Kaikki tietoliikenne järjestelmäntoimittajan järjestelmien sekä verkkokaupan ja maksupalveluntarjoajan välillä on suojattu.
13. Rekisteröidyn oikeudet
Tarkempi ohjeistus tietosuoja-asetuksen mukaisten tietopyyntöjen osoittamisesta: www.kajaani.fi/tietosuoja (Rekisteröidyn oikeudet: oikeus saada pääsy omiin tietoihin)
13.1 Miten voin tarkastaa tietoni?
Sinulla on oikeus saada rekisterinpitäjältä jäljennös käsiteltävistä henkilötiedoista. Rekisterinpitäjän on toimitettava tiedot ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä.
Jos rekisterinpitäjä ei toteuta toimenpiteitä rekisteröidyn pyynnön perusteella, rekisterinpitäjän on ilmoitettava viipymättä ja viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta rekisteröidylle syyt siihen ja kerrottava mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle ja käyttää muita oikeussuojakeinoja.
Rekisteröidyn pyynnöt ja niihin liittyvät toimenpiteet ovat maksuttomia. Kuitenkin jos rekisteröidyn pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia, erityisesti jos niitä esitetään toistuvasti, rekisterinpitäjä voi joko periä koh-
tuullisen maksun ottaen huomioon tietojen tai viestien toimittamisesta tai pyydetyn toimenpiteen toteuttamisesta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset; tai kieltäytyä suorittamasta pyydettyä toimea.
13.2 Milloin voin vaatia tietojeni oikaisemista?
Sinulla on oikeus saada virheelliset, epätarkat, vaillinaiset, vanhentuneet tai tarpeettomat henkilötiedot, joita säilytämme, korjatuiksi tai täydennetyiksi toimestamme.
13.3 Milloin voin vaatia tietojeni poistamista?
Sinulla on oikeus saada rekisterinpitäjä poistamaan sinua koskevat henkilötiedot ilman aiheetonta viivytystä tietyin edellytyksin. Oikeutta tietojen poistamiseen ei ole, jos lakisääteisen velvoitteen noudattaminen edellyttää tietojen käsittelyä tai jos käsittely tapahtuu yleistä etua koskevan tehtävän suorittamista tai rekisterinpitäjälle kuuluvan julkisen vallan käyttämistä varten. Näissä tapauksissa henkilötiedot hävitetään vasta laissa säädetyn määräajan jälkeen.
13.4 Milloin voin vaatia tietojeni käsittelyn rajoittamista?
Jos sinusta kerätyt tiedot eivät pidä paikkaansa, voit vaatia rajoittamaan asiakastietojesi käsittelyä, kunnes tietojen paikkansapitävyys on varmistettu.
13.5 Valituksen tekeminen
Sinulla on oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, jos koet henkilötietojen käsittelyn olevan tietosuojalainsäädännön vastaista. Voit tehdä valituksen tietosuojavaltuutetun toimistoon: www.tietosuoja.fi .